Sunday, July 3, 2011

TIRAMISU

Menu ni aku buat semalam. Ini favourite aku dan anak2.. Encik hubby tak layan cheese, kek dan yang sewaktu dengannya.. Berdasarkan survey yang aku buat...aku rasa peminat2 kek berasaskan cheese ini kebanyakan adalah dari kalangan wanita.. Kenapa ye? Nak tahu sebabnya, aku serahkan kepada sesiapa yang berminat hendak buat kajian yang seterusnya.

Suatu ketika dahulu, aku peminat tegar tiramisu ni.. tapi semenjak dah selalu buat ni.. aku dah boleh control perasaan.... Iye la...dah selalu sangat buat kan? Ini aku buat atas request anak2 di samping hendak menghabiskan biskut tiramisu yang ada sikit lagi tu... Tapi yang hairannya, setiap kali aku buat bukan main juga aku makan.. isykk..isyk.. Iye ke aku dah tak kisah???
Hendak buat tiramisu versi ini, simple sahaja.. Tak perlu bakar atau pun kukus.. cuma letak dalam peti ais.. Tunggu 3 hingga 4 jam biar keras sikit dah boleh makan. Tiramisu ni sedap dimakan sejuk2.. oleh itu pastikan peti sejuk di rumah anda is available to be use sebelum bercadang membikin tiramisu ini... hehehhe..


Resepi ini aku dapat hasil menjelajah ke blog Hana. Jom kita intai2 resepinya .. Terima kasih ye Hana sudi share resepi yang sedap ni..


Bahan-bahan

* 1 peket biskut lady finger @ biskut tiramisu ( boleh dibeli di kedai bahan kek)
* 250g cream cheese
* 200ml whipping cream
* 1/2 cawan gula halus
* 1 cawan air panas (nak bancuh nescafe)
* 1 sudu makan serbuk nescafe
* serbuk koko untuk hiasan

Cara-cara

1. Bancuhkan nescafe dengan satu cawan air panas tadi
2. Satukan gula, cheese dan cream.
3. Pukul adunan tadi sampai kembang dan gebu.
4. Celup biskut ke dalam air nescaffe sehingga basah@lembut.
5. Susun biskut tadi ke dalam mangkuk@bekas.
6. Sapukan adunan cream+cheese tadi atas biskut.
7. Susun lagi biskut yang selebihnya sapukan nescafe n baki cream cheese td.
8. Kemudian tutup dengan cling film dan simpan dalam fridge sebentar.
9. Hiaskan dengan serbuk koko bila masa nak menghidangkannya



Ikhlas tapi jauh...

1 comment:

 

MAMA IS COOKING... Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template and web hosting