Thursday, July 21, 2011

NASI GORENG CINA

Kenapa namanya Nasi Goreng Cina ek? Sebab asalnya masakan cina ke? Tak kisah lah apa2 pun.. tapi atas dasar mesra rakyat, apa  kata aku nak namakan dia Nasi Goreng 1 Malaysia.. ok tak? Isykk... macam nak bagi nama anak la pulak aiii...

 
Nasi ni sempoi ya amat.. Sempoi2 pun sedap! Makan pulak panas2. Lawan pulak dengan sambal kicap.. alahai.. Kali ini aku guna rencah fish ball je.. ayam dah out of stock, udang pun sama. Tak pe, itu perkara kecil saja dong.. bisa di atuuurr..

 
Anak2 aku (yang kecik dua orang tu la ) kalau nampak fishball memanjang nak kidnapped fish baaaaaal  jer. Nasi tak mau makan.. Ngelat betul. Sekadar penghias pinggan je nasik tu pun. Habis dikutip licinnya fish ball tu. Tak cukup pinggan sendiri, pergi pulak nyendeng pinggan orang lain. Kalau sapa2 tanak kasi.. terus aim nasik tambah..!! Aiseyman..! Ini macam kalu, orang belakang alamat tinggal nasik kosong je la...

 
Ok la.. tak yah celoteh panjang2. Jom kita belek2 resepinya. Resepi aku ambil dari buku resepi "Senangnya Memasak Nasi Chef Hanieliza".  Aku adjust2 sikit ikut apa yang ada..

Bahan:-

1 mangkuk nasi sejuk (diperoi)
2 biji telor
100 gm udang ( aku guna fishball)
100 gm sayur campur ( aku potong dadu carrot )
1 pokok daun bawang (dipotong pendek)
Garam secukup rasa
2 sudu besar minyak masak
2 ulas bawang putih ( dicincang halus )
1 sudu kecil lada hitam biji ( aku guna lada sulah )

Cara Memasak:-

Panaskan minyak dan tumiskan bawang putih hingga wangi.
Masukkan telor dan biarkan sebentar.
Apabila telor sudah separuh masak, kacau supaya hancur sedikit.
Masukkan sayur campur dan fishball. Kemudian kacau rata.
Masukkan nasi ,garam dan lada sulah . Kacau rata hingga nampak berasap dan tutup api.
Masukkan potongan daun bawang dan kacau rata.
Angkat dan hidangkan dalam pinggan bersama salad dan keropok.


Ikhlas tapi jauh...

No comments:

Post a Comment

 

MAMA IS COOKING... Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template and web hosting