Tuesday, July 19, 2011

BUN COKLAT

Dah lama aku berangan2 untuk buat roti sendiri. Macam best je .. tapi macam tak confident pun ada. Sebab banyak sangat step dan peraturan yang perlu dikuti... daripada menguli, rest kan dia, tunggu naik 2 kali ganda.. tak ke banyak kerenah tu. Prosesnya tu mengambil banyak masa sangat aku rasa. Baik aku pergi kedai, beli terus boleh makan. Buat apa susah2 kan?

 
Tapi alhamdulillah.. kali ni aku dah sampai seru. Dengan bantuan bibik yang aku datangkan dari Korea aku dah tak punya alasan lagi. Aku mesti lakukannya.. daaaaaannnn... jeng.jeng... inilah hasilnya..!!! ( background : tepukan gemuruh di sana sini ). Aku suka.... aku suka... aku dah berjaya buat roti.. Bestnyeerrrrrr...

 
Resepi ni aku ambil dari dapur Cik Mat Gebu (CMG) . Asal namanya bun coklat  berkalsium tinggi tapi sebab aku guna susu tepung biasa je maka ini kira bun coklat kalsium secukup rasa sahaja la.. Tak de la tinggi mana pun.. Boleh la takat nak jaga tulang dan gigi supaya kuat dan sihat..

 
Ini pandangan dari atas bumbung. Tak de lah comel sangat tapi aku puas hati lah untuk budak baru belajar macam aku ni. Lembut je roti ni. Siapa nak cuba meh ambik resepi...

BAHAN-BAHANNYA :-)

200 gram tepung roti (aku guna 250g tepung roti)
50 gram tepung gandum ( aku tak guna)
10 gram serbuk koko
15 gram susu tepung
125 ml susu tinggi kalsium perisa coklat (macam dalam gambar diatas) ( aku guna susu everyday dibancuh jadi 125ml)
30 gram telur (pecah satu biji, kacau dan timbang)
60 gram gula halus
7 gram instat yeast
1/4 camca teh garam
1/2 camca teh bread improver
1/2 camca teh bread softerner
40 gram mentega

CARA MEMBUATNYA :-)

1. UNTUK DOH :-
Sediakan beks berisi air panas, susu tinggi kalsium dituang dalam cawan tahan panas dan rendam cawan tadi dalam bekas berisi air panas, hingga susu suam. Keluarkan cawan dan masukkan yis ke dalam susu suam tadi, kacau rata dan biar berbuih.

2. Satukan semua bahan2 diatas, kecuali mentega, bersama susu + yeast tadi, gaul rata hingga menjadi doh. Tambah mentega dan terus menguli hingga mendapat doh yang kenyal dan tidak melekat ditangan (kurang lebih 20 minit menguli tanpa henti). Bulat2kan doh, letak dalam bekas, tutup bekas tadi dengan plastik cling dan biar terperap semalam 1 jam atau naik sekali ganda.

3. KAEDAH LAIN :- Masukkan semua bahan2 diatas ke dalam Breadmaker, pilih setting untuk DOH dan tekan "ON", tunggu hingga siap.

4. UNTUK BUN COKLAT :-
Keluarkan doh tadi, tumbuk untuk membuang udara, bahagiankan kepada 9 bahagian sama besar, bulat2kan setiap bahagian tadi sehingga licin, susun dalam tin pembakar bersaiz 8 inci x 8 inci x 3 inci yang telah disapu dengan sedikit mentega, buat hingga siap.

5. Perap 45 minit atau hingga naik sekali ganda. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 190C selama 25 minit tau hingga kuning keemasan. Bila masak, keluarkan bun dari tin dan sejukkan atas jaringan, jika suka boleh sapu mentega pada permukaan bun tadi...


Ikhlas tapi jauh...

No comments:

Post a Comment

 

MAMA IS COOKING... Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template and web hosting