Saturday, July 2, 2011

RENDANG AYAM

Pejam celik...pejam celik...tidur bangun.. bangun tidur... kita dah nak menghampiri puasa kan? Begitu cepatnya masa berlalu.. dan ini juga bermakna semakin bertambahlah usia kita setiap hari.. Semoga seiring dengan peredaran masa dan pertambahan usia semakin banyak kita memperbaiki kelemahan diri ke arah yang lebih baik.. InsyaAllah..

Petang semalam aku masak rendang ayam. Kiranya edisi pra-raya la ni... Sudah lama sebenarnya aku mengidam rendang ni.. Sudah beberapa kali membeli bahan dan sudah beberapa kali bahan2 tu kehabisan ... sebabnya ada sahaja yang tdak cukup maka aku pun menggunakannya untuk membuat benda lain dulu...

Tapi kali ni aku nekad....!!! Aku akan jadikan impianku kenyataan... Tambah mencabar jiwa bila baru2 ni aku TERmakan rendang ayam yang sangat sedap ketika aku dan family lunch di luar. Lagi lah meronta2 hati aku untuk merealisasikannya..
Haaaa... ini lah hasilnya... Terlepas gian aku nak makan rendang akhirnya. Memang sedap resepi ni. Menggunakan bahan yang ringkas dengan hasil yang tidak mengecewakan.


Disebabkan aku kekurangan stok ayam , jadi aku mempunyai lebihan kuah . Kuah lebihan itu aku gunakan pula untuk mencicah roti dan juga hasil lebihannya lagi aku masukkan 5 biji telur yang direbus menjadikan hasilnya begini... RENDANG TELUR..

Ok lah... jom kita jenguk2 resepinya. Resepi asalnya menggunakan daging tetapi aku tukarkan dengan ayam. Terima kasih kepada penyumbang resepi dari MyResepi...

Bahan-bahan ( 5-6 orang )

* 1 kg daging- potong kecik-kecik ( aku guna ayam)
* 2 peket kecik rempah kurma
* 1/4 cawan kerisik
* 1 biji kelapa-ambik santannya
* garam
* gula melaka / gula
* sedikit air asam jawa

* ****BAHAN KISAR**

* 2 labu bawang besar
* 5 ulas bawang putih
* 5 batang serai
* 1-1/2cm halia
* 1-1/2cm lengkuas
* 15-20 biji cili kering

* ***BAHAN MAYANG ***

* 3 helai daun limau purut
* 1 helai daun kunyit

Cara-cara

1. Tumis bahan yang dikisar sehingga naik bau.
2. Masukkan rempah kurma. Tumis lagi sehingga berbau.
3. Masukkan daging, kacau rata. Biarkan 2-3 minit. Kemudian masukkan santan.
4. Bila agak-agak daging dah lembut, masukkan air asam jawa, garam dan gula.
5. Bila daging dah betul lembut, masukkan pula kerisik dan gaul rata.
6. Akhir sekali masukkan daun yang dimayang, biarkan sehingga kuah agak pekat.
7. PERHATIAN: Masak dengan api perlahan.



Ikhlas tapi jauh...

No comments:

Post a Comment

 

MAMA IS COOKING... Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template and web hosting