Tuesday, July 19, 2011

CHAR KUEY TEOW


Aku suka Char Kuey Teow! Hidangan macam ni sedap makan panas2, sejurus lepas dimasak. Tidaklah nanti kuey teow tu dah kembang dengan kuahnya dah tak berapa kaww..!! Dulu zaman aku muda remaja, masih belajar aku selalu berulang makan kat gerai Char Kuey Teow ni dengan kawan2 serumah . Sampai muka kami pun tokey tu dah kenal.. Memang sedap CKT dia.. Dia tak kedekut udang tu yang  best tu. Lagi menambah selera aku sebab nama gerai tu sama dengan nama Encik Hubby aku sekarang ni (tapi orangnya tak sama la)..itu la agaknya aku lagi suka pergi makan kat situ kooot?? Hahahah... tak berkaitan pun.. Isykk..rindu la pulak zaman2 kanak2 riang tu..

 
Apa yang istimewanya resepi ni sebab dia ada bagitahu cara buat paste untuk CKT. Jadi, bila time nak masak tinggal masukkan rencah, paste yang dah disediakan awal2 tu, kuey teow, telur dah SIAP!!! Aku rasa kalau masak asing2 untuk sepinggan sorang nak makan lagi best.. baru lah senang nak buat kuah basah2 sikit. 

Tapi aku dah ramai rakyat dalam rumah ni manalah sesuai kan.. Alamatnya menunggu kat dapur la aku jawabnye.. Tiba time aku punya hidangan, orang yang first makan dah order satu lagi.. Isyk... memikirkan 'risiko' tu maka aku pun buat sekali harung je la... Hahaha. Tak pe la kan.. JANJI SODAAPPP..

 
Ok la..macam2 mana pun cara kita buat, resepi dah ada terpulang pada kita lah nak adjust2 ikut kesesuaian masing2. Tapi , aku suka resepi ni. Memang sedap..!! Tak caya meh kita try dulu..  Hasilnya memang tidak mengecewakan.. Resepi asalnya dari Myresepi che 'iza tapi aku jumpa di sini . Terima kasih ye kepada penyumbang resepi...



Bahan-bahan
Untuk Paste

* 200 gm udang
* 250ml air
* 4 ulas bawang putih di ketuk
* 6 sudu besar sos tiram
* 3 sudu kecil kicap pekat
* 3 sudu besar kicap manis
* 1 sudu kecil petis ( aku tak letak pun sebab tak pernah beli/guna)
* 2 sudu besar pati ikan bilis / pati udang
* 2 sudu kecil garam (kalau sos tiram masin kurangkan 1sudu kecil)
* 1 sudu kecil gula

Untuk Mee

* 300 gm kuey teow
* 1 sudu besar cili boh ( aku guna cili merah sebab time buat cili boh tak ada ..)
* kerang 
* sedikit kucai & taugeh
* 2 biji telur

Cara-cara


1. UTK PASTE- Rebus udang dgn air. Bila udang hampir masak, angkat udang dan ditoskan airnya. Air rebusan jgn buang.... ( aku kupas siap2 udang dan rebus kulit udang sahaja )
2. Campurkan semua bahan utk paste dgn air rebusan udang tadi, reneh hingga menjadi paste yg agak pekat. Matikan api biarkan paste sejuk dan bolehlah simpan dlm fridge.
3. UTK MEE- Tumis lada boh hingga garing. Masukkan dlm 4 sudu besar paste tadi. Masukkan udang yg telah direbus tadi dan kerang. Biasanya penang char kuey teow agak berkuah so letak sikit air dlm 1/2 cwn.
4. Air didih masukkan kuey teow, kucai, taugeh n kacau rata. Pecahkan telur, kacau dan bolehlah diangkat. Proses memasak kuey teow ni dlm 3-4 min jer, pastikan api kuat semasa memasak.
5. **Paste ni selalu depa guna tuk meniaga so udang yg direbus mmg depa pakai. Tapi utk kegunaan sendiri kalau tak nak rebus ngan udang pun boleh tapi petis kena tambah lagi, jd 1 sudu besar. Paste ini juga sepatutnya sudah cukup masin dan manisnya so tak perlu letak lg garam n gula masa masak buat kuey teow tapi kalau rasa cam tawar leh adjust eh..


Ikhlas tapi jauh...

No comments:

Post a Comment

 

MAMA IS COOKING... Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template and web hosting