Wednesday, July 20, 2011

APAM BELANG

Pertama kali dalam sejarah masak-memasak  aku guna kaedah membelang2 ni. Best jugak ye.. macam masuk kelas seni  la pulak. Tapi ini pun kira seni la kan.. SENI MEMASAK. Hasil belang membelang ni tentunya lebih menyelerakan selain nampak lebih camtik. Terima kasih Kak Azlita kerana menunjuk ajar step by step cara2 membelang ni. Ini lah hasilnya assignment yang diberi. Yang lubang2 di permukaan tu, buat2 tak nampak aja lah ye..

 
Aku menggabungkan tiga warna yang aku rasakan bersesuaian berdasarkan apa yang ada di rumah. Warna coklat aku gunakan perisa mocca,  warna kuning aku gunakan perisa pisang manakala warna hijau aku gunakan paste pandan. Waahh.. mantop jugak rasanya..  Part membelang tu yang aku suka.  Ini versi anak2 aku belum bangun tidur. Kalau diorang tumpang sekaki aku pun tak berapa nak pasti macamana versi belangnya. Hehheh..

 
Bila dah dibelangkan macam ni , rasanya pun boleh divariasikan. Jadi tak adalah statik pada satu rasa sahaja . Nak cuba? Meh kita intai2 resepinya ...




APAM BELANG

by: Shamama
sumber : Ucu Faridah

Bahan2:
4 biji telur
2 sudu teh ovellet
1 sudu teh esen vanila
300 gm tepung gandum
220 gm gula halus
250 ml santan kara (aku guna 200ml santan kotak + lagi 50ml air)
1 sudu teh baking powder
pewarna

Cara:

Pukul telur dgn gula dan ovelet sampai gebu.
Masukkan santan dan esen vanilla kacau sebati.
Masukkan tepung yg diayak bersama baking powder dan kacau rata.
Bahagi kepada 3 warna yg disukai dan kacau rata adunan dgn warna.
Tuangkan selapis demi selapis sehingga habis dan kukus 30 minit sehingga masak. (Scoop 3 sudu besar setiap warna dan lapis sehingga habis)


Ikhlas tapi jauh...

No comments:

Post a Comment

 

MAMA IS COOKING... Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template and web hosting