Sunday, July 17, 2011

RENDANG AYAM (Kak Liza)

Rendang ayam lagi..!!!! Aku suka makan rendang. Family aku pun suka. Rasanya baru je aku buat rendang ayam hari tu. Tapi tak pe.. kita ikut suara majoriti la kan. PILIHAN RAMAI gitu.

 
Kali ni aku buat rendang ayam guna resepi Chef kita tu.. Kak Liza. Macam biasa lah aku godek2 buku 'Senangnya Memasak Ayam Chef Hanieliza'. Dah banyak kali aku buat yang ni. Sedap ni. Bahan2 pun sempoi je.. Tak payah nak renyah2. Ini lah yang aku suka. Motto aku kan " Jangan Cari Susah Kalau Ada Yang Senang".

 
Kali ni aku buat seekor ayam. Banyak tu! Macam2 versi aku padankan untuk habiskan stok. Ada yang makan dengan roti, ada yang makan dengan nasi. Nasib baik dah habis kalau tak aku buat versi makan dengan pulut kuning pulak kang!

 
Ok. Meh.. meh.. macam biasa ambil pen dan kertas. Kita salin resepinya yok..!! Aku tambah sikit je la...


Bahan A:-

* 1 ekor ayam (dipotong kecil)
* 2 cawan santan pekat (dari 1 biji kelapa)
* 1/2 cawan kerisik
* 2 helai daun kunyit (dihiris halus)
* 2 helai daun limau purut ( dihiris halus)
* 2 keping asam gelugor ( aku tambah)
* 1/4 cawan gula kabung ( aku tambah)
* Garam secukup rasa

Bahan B (Dikisar):-

* 3 labu bawang besar 
* 5 ulas bawang putih
* 5 batang serai (ambil bahagian putih/lembut)
* 3 inci halia
* 1 inci lengkuas
* 1 inci kunyit hidup
* 15 tangkai cili kering
* 15 biji cili api

Cara Memasak:-

1. Ayam dibuang kulit, dibersihkan dan toskan.
2. Masukkan kesemua bahan (kecuali kerisek, daun kunyit, daun limau purut, garam dan gula) ke dalam kuali besar dan kacau sebati atas api perlahan.
3. Masak hingga ayam lembut dan kuahnya sebati..Kacau sekali sekala.
4. Masukkan garam, gula dan kerisik, daun kunyit , daun limau purut dan kacau rata. Seimbangkan rasa. Masak hingga kuah agak pekat atau terpulang masing2.
5. Tutup api, angkat dan hidangkan dengan pulut, lemang, ketupat.



Ikhlas tapi jauh...

No comments:

Post a Comment

 

MAMA IS COOKING... Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template and web hosting