Wednesday, July 13, 2011

SPAGETTI BOLOGNAISE

Anak2 aku suka sangat makan spagetti.. Kalau masak tengahari , sampai ke petang diulang2 makan. Memang berbaloi2 kalau aku masak spagetti. Disebabkan diorang dah request maka ini lah dia sajian tengahari aku semalam. 

 
Kalau makan spagetti aku suka letak kuah banyak2. Barulah terasa kesedapannya.. sampai makan pun tak ingat dunia. Nak lagi  sedap parut pula cheese atas tu... adoii laa....

 
Kalau blend kan sekali carrot dan selery pun sedap. Bagi saper2 yang tak suka makan sayur tu mahu tak mahu kenalah juga telan. Lagipun , barulah diorang tak perasan..

 
Untuk kuahnya aku guna kuah lasagna yang aku pernah buat dulu. Sebab bahan2nya pun memang secocok benar untuk kuah spagetti. Kira resepi kitar semula la ni. ( kitar semula resepi je tau..bukan aku kitar semula kuah tu ye..) Ok la tu kan... kreatif tidak membazir peluang dan ilmu.. hehhe ... MARI BERINOVASI....


Bahan-bahan:


1 bungkus spagetti direbus ( letak sedikit garam dan beberapa titik minyak)

Sos Daging
1 block daging kisar RAMLY (400g)
1 tin cendawan butang potong dadu
1 biji bawang besar potong dadu
5 ulas bawang putih ketuk & cincang
1 sudu besar cili boh ( ini aku tak letak sebab x nak pedas sangat..sesuai untuk anak makan..)
2 sudu besar tomato pure
1 tin kecik PREGO tomato sos (original)
2 sudu sos cili
1 kuib pati ayam KNORR
sedikit lada hitam & oregano
gula & garam secukupnya

Cara-cara memasak

Sos Daging

  1. Tumis bawang besar dan bawang putih sampai naik bau.
  2. Masukkan cili boh dan tumis sampai kering kemudian masukkan daging.
  3. Bila daging empuk masukkan sos PREGO, tomato puree, sos cili, kiub ayam, oregano dan lada hitam.
  4. Masak hingga sebati kemudian masukkan cendawan butang.
  5. Sudah siap, bolehlah dimakan bersama spagetti.



Ikhlas tapi jauh...

No comments:

Post a Comment

 

MAMA IS COOKING... Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template and web hosting