Tuesday, July 26, 2011

PUDING LAPIS KOPI MOCCA

Assalamualaikum...

Wah..banyak hari juga aku cuti meng'entry' resepi di sini. Rindu la pulak rasanya. Memang berhajat nak masukkan entry yang memang dah beratur panjang cuma tak sempat nak 'mengarang'. Maka kekallah entry2 tu di dalam peti draft. Hahaha... macam la sibuk bebenor. Bagaimanapun, pada yang sudi2 melawat sepanjang ketiadaan aku di dapur tu diucapkan terima kasih banyak2.  Buat la macam rumah sendiri ye. Kopi , gula semua ada dalam almari tu. Pandai2 lah bawa diri.. asalkan jangan sepah2 sudah la.. 

 
Sekarang ni cuaca panas. Jadi memang ngam sangat kalau kita puding-memuding ni kan? Makan sejuk2.. aduhhhh .. damai aja masuk ke tekak. Lupakan seketika tentang terik mentari.. Isyk..isyk.. Puding ni dah lama aku intai2. Berkilat2 macam sedaaaap sangat. Tapi nak buat lapis2 tu yang buat aku mati semangat tu. Time tengah melapis kang  anak nangis la.. nak itu la.. nak ini la...

Tapi part lapis melapis ni, kalau nasib menyebelahi aku memang sempat la juga tengok kejadiannya yang cantik tu. Tapi kebanyakannya, memang ada2 aja watak2 sampingan yang suka menguji ketenangan aku melapis...jadi selalu la ada kes2 lapisan tak sempat nak keras dan yang sewaktu dengannya. Dan untuk kali ini.. ini sahajalah hasil yang terbaik dapat aku persembahkan. ..Lalalala..

 
"MIRROR..MIRROR IN THE PUDDING....Who is the handsome  boy in the world?" Berkilat2 sampai boleh buat cermin. Cuba teka muka siapa la tu yang enterprem dalam puding di atas tu? Sibuk aja mama nak ambik ga,mbar. Nak makan pun terbantut haihhh..

 
Bagaimanapun puding ni memang sedap. Sapa2 yang suka main lapis2 tu silalah copy resepi ni. Resepi aku ambil dari dapur Naz's COSK. Dah buat tu hantar la sepinggan ke sini. Nanti aku kasi alamat...


[A] Bahan-bahan Puding Mokka :

* 10 gm serbuk agar-agar
* 400 ml air
* 3/4 cawan gula pasir
* 2 Tbsp + 1 tsp tepung jagung, larutkan dengan 100 ml air
* 600 ml susu segar
* 2 Tbsp serbuk koko, dilarutkan dengan 60 ml air panas

Cara-cara :

1. Masukkan air, serbuk agar-agar dan juga gula pasir ke dalam periuk. Masak hingga mendidih dan serbuk agar-agar serta gula larut.
2. Masukkan larutan tepung jagung, susu segar dan juga larutan koko. Kacau rata. Biarkan di atas api yang paling kecil atau boleh merendam periuk di dalam satu bekas lain yang berisi air panas. Tujuannya untuk mengelakkan larutan agar-agar dari membeku sebelum habis digunakan.

[B] Bahan-bahan Puding Kopi :

* 10 gm serbuk agar-agar
* 1 liter air
* 1/2 cawan gula pasir
* 3 tsp serbuk kopi segera  (aku guna Old Town White Coffee HAZELNUT )
* 1 tsp perisa mocca

Cara-cara :

1. Masukkan semua bahan ke dalam periuk dan masak hingga mendidih. Biarkan di atas api yang paling kecil atau letakkan periuk ke dalam bekas yang berisi air panas untuk mengelakkan larutan agar-agar membeku sebelum habis digunakan.


Cara Menyediakan Puding Kopi Mokka :

1. Sedikan loyang atau acuan kegemaran anda. Basahkan bahagian dalamnya dengan air.
2. Tuang atau sendukkan adunan puding mokka ke dalam acuan. Biarkan ia mengeras.
3. Kemudian, sendukkan pula adunan puding kopi ke dalam acuan tadi. Biar ia mengeras.
4. Buat hingga habis semua adunan digunakan. Simpan di dalam peti sejuk. Hidangkan apabila telah keras sepenuhnya. 



Ikhlas tapi jauh...

No comments:

Post a Comment

 

MAMA IS COOKING... Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template and web hosting