Saturday, July 23, 2011

MIHUN SINGAPURA

Salam sejahtera di hujung minggu... Dah makan? Masak apa pagi ni? Mesti semua dah kekenyangan menikmati menu pagi ni.. Alhamdulillah..

 
Pagi ni jom kita ke Singapura! Mesti semua dah familiar sangat dengan menu ni kan? Biasa2 saja.. Selalu kita goreng bihun yang berkaler , hari ni kita buat yang hitam putih pulak la.. Cuma kita kaler sikit sana sini biar nampak berseri. Takkan muka je nak berseri kan, hidangan pun kena juga nampak berseri. Barulah bertambah2 selera nak makan..

 
Aku macam biasa la..guna fishball sebagai rencah. Nak kata aku ni stokis fishball pun boleh, dealer pun boleh! Apa taknya, sikit2 fishball.. sikit2 fishball... tak lama lagi ada la tu yang melamar aku jadi duta fishball ni.. Tapi aku tak mau, aku sibuk dengan anak2 dan macam2 lagi..  OK itu sessi perasan sudah selesai. Kita kembali ke dunia sebenar..

 
Aku buat ni sebab Kak Ummi dok tayang2 bihun Singapore nya hari tu. Inilah hasilnya.. Jom kita intai resepi Kak Ummi ni. Tapi banyak yang aku skip ..heheh.. sebab banyak bahan yang tak ada.. Tapi masih layak dinamakan MIHUN SINGAPURA kot ... Macamana tu wahai Singaporean?


Bahan-bahan:-

* 1 paket meehoon (rendam dan toskan)
* 200 gm bunga kobis ( tak letak)
* 1 batang carrot - potong halus2
* 1/4 biji kobis ( puuuunnn tak letak)
* 2 biji cili (merah dan hijau)
* 1 labu bawang besar - dadu
* 5 ulas bawang putih - racik halus
* 15 ekor udang basah (errr...tak letak juga)
* 2 ekor sotong sederhana besar ( tak ada..nak letak camner?)
* 2 keping isi ayam - potong kecil
* 1 paket bebola ikan (fishball) - belah 2 ( aku guna dua peket..huh..puas hati!)
* 1 paket kek ikan (fishcake) - potong nipis ( tak letak puuunnn)
* 3/4 sudu kecil lada hitam yang telah dikisar
* 1/2 sudu kecil lada sulah
* 1 sudu besar kicap cair
* 1 sudu besar sos tiram
* Sedikit air untuk melembutkan mihun
* Garam

Bahan Sos Cili Kicap (dikisar bersama):- ( aku tak berapa rajin nak buat..)


* 15 tangkai cili padi
* 1/4 cawan kicap pekat
* 3 sudu besar kicap cair
* 1 sudu teh cuka
* garam dan gula secukup rasa

Cara Memasak:-

1. Panaskan minyak, tumis bawang besar dan bawang kecil hingga kekuningan dan naik bau.
2. Masukkan ayam, kacau sebentar.
3. Masukkan serbuk lada hitam, lada sulah, kicap dan sos tiram diikuti dengan fishball, sotong dan udang.  Kacau lagi.
4. Masukkan karot dan bunga kobis. diikuti dengan sayur kobis, cili potong dan garam.
5. Tambah air sedikit dan masukkan meehoon. Kacau rata hingga meehoon lembut (tambah air jika perlu).
6. Bila sudah masak, hidangkan bersama sambal kicap dan cili padi. Taburkan bawang goreng..


Ikhlas tapi jauh...

No comments:

Post a Comment

Post a Comment

 

MAMA IS COOKING... Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template and web hosting