Wednesday, July 27, 2011

KEK LOBAK

Assalamualaikum semua..... Sihat ke? Harap2 semua sihat gembira lah hendaknya ye.. Nak gembirakan lagi hati tu jom kita masak2, jamu2 selera tu.. Bukan takat gembira, riang gembira lagi.. Ok la .. hari ni kita masak kek karot lah!  Alang2 aku dah beli carrot banyak dengan niat suci murni semata2 nak buat dan merasa kek karot ni. Teruja juga aku dengan resepi ni sebab selalu yang aku buat aku tak letak kelapa kering tapi yang ini ada la pulak.. Mmmm..macamana la agaknya rasanya ye? Nak tahu kena cubalah kan...

 
Tapi kan mak aiiii... jenuh aku nak mengabiskan kek ni. Anak2 aku ( selain Balqis lah yang sentiasa memberi moral support yang tidak berbelah bagi kepada mamanya ini atas setiap resepi baru yang dicuba.. hehhe) yang lain.. mmmm.. ditengoknya kacang walnut.. dicungkil2 , dibuang2.. Alahai..kalaulah dia tahu betapa sedapnya kacang tu tentu dia tak pandang sepi sampai sebegitu sekali .. Apakan daya.. tapi aku tak kisah lah.. sebab aku la pulak yang tukang mengutipnya. Sebab aku suka walnut!!

 
Resepi ni aku ambil dari 1001 Resepi. Aku buat kek nya semata2 tanpa topping2 di atas. Namun tetap sedap. Terima kasih kepada penyumbang resepi..


Ingredients

2 cups plain flour
2 teaspoons baking powder
1 1/2 teaspoons baking soda
1 teaspoon salt
2 1/2 teaspoons cinnamon
4 large eggs
1 1/2 cups oil
2 cups caster sugar
2 3/4 cups coarsely grated carrots
1 (8ounce) can crushed pineapple ( aku tak letak)
3/4 cup chopped walnuts or pecans
1 cup shredded coconut or desiccated coconut

Topping cream cheese frosting

1/2 cup butter1 (8ounce) package cream cheese
1 1/2 teaspoons vanilla essence
1 lb icing sugar

Method

  1. Sift together all dry ingredients.
  2. In large bowl, stir together sugar, eggs and oil with wooden spoon until well blended, about 5 minute.
  3. Add flour mixture a little at a time, mixing well after each addition.
  4. Add carrots, nuts, pineapple and coconut and blend thoroughly (squeez juice from carrots and pineapple).
  5. Bake in grease and line springform pan for about 60 to 90mins @ 180°C.
  6. Cream cheese frosting - cream butter, cream cheese and vanilla. 
  7. Add icing sugar a little at a time and blend well. 
  8. Add a tsp of milk if the mixture too thick.



Ikhlas tapi jauh...

No comments:

Post a Comment

 

MAMA IS COOKING... Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template and web hosting