Friday, July 15, 2011

AYAM KICAP BEREMPAH HARUM

Ini menu tengahari aku. Kali ni aku kicapkan ayam2 ni. Kicap bukan sebarang kicap tau! Kicap harum berempah lagi. Sedap weii.. Tak caya cubalah! Mesti korang dah tak pandang dah masak kicap yang biasa2 tu.. heheh .  Ini kalau aku biarkan atas meja semuanya mahu licin dikerjakan anak2 aku. Makanya, aku dengan sepenuh kasih sayang ( cewah.) asingkanlah 2 , 3 ketul untuk cik abang aku yang belum balik kerja tu. Kang kempunan pergi cari batu belah batu bertangkup pulak kang. Isykk...

 
Sedap ni kalau makan dengan nasi panas2. Agak2 la panasnya tu. Jangan la sampai berasap2 pun nak masuk mulut jugak.. Kasi adjust..kasi adjust.. Aku pun tak nak cakap banyak2. Lagi lama aku tenung gambar ni, lagi kuat perasaan aku nak buka periuk nasi tika dan saat ini. Waduh2..

 
Resepi ni asalnya aku ambil dari Dayang Jack. Terima kasih ye atas resepi yang sedap dan menyelerakan ini..


bahan-bahan :

1/2 ekor ayam (dipotong dan digoreng 1/2 masak)
1 sudu besar kicap pekat
2 sudu besar kicap manis
1 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos lada hitam - optional
1 sudu makan cili giling
1 sk lada hitam (ditumbuk halus)
1 sk serbuk jintan putih
Rempah tumis (bunga lawang, cengkih, kayu manis, pelaga)
hirisan daun sup secukupnya
sedikit garam

Bahan-bahan Kisar :
1 labu bawang besar
3 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 batang serai
1 inci halia
1/2 inci lengkuas

Cara-cara :

Sediakan minyak secukupnya di dalam kuali. Tumis rempah dan bahan-bahan kisar hingga terbit bau. Kemudian masukkan pula cili giling dan tumis lagi hingga pecah minyak.
Masukkan kicap pekat, sos tiram dan sos tomato. Barulah dimasukkan ayam yg digoreng 1/2 masak tadi. Jangan lupa tambahkan air secukupnya. Kacau hingga mendidih.
Masukkan lada hitam, serbuk jintan putih, sos lada hitam, kicap manis, garam dan daun sup. Kacau lagi hingga ayam masak sempurna. (boleh tambah kicap, air dsbya mengikut citarasa sendiri)
Hidangkan panas-panas setelah masak.


Ikhlas tapi jauh...

No comments:

Post a Comment

 

MAMA IS COOKING... Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template and web hosting