Thursday, July 21, 2011

CUSTARD TEA CAKE

Dah lama intai2 resepi ni kat blog Kak Kida. Tapi tak terbuat2, ada-ada je resepi yang potong queue. Jadi sebelum dia merajuk, aku pun buat la cepat2. Tak sia2 aku buat. Balqis sekali suap, dua kali puji, suap lagi sekali, tiga kali puji. Isykk... aku pun dah sampai di awangan2 tak berpijak di bumi nyata dah. Tapi apa yang perhatikan, spesies2 kek ni selalunya kaum Hawa yang suka. Kaum Adam ni tak berapa nak layan sangat. Tapi tak kisah lah kan, diorang tak berapa nak minat pun aku tak paksa.. dapat aku makan lebih.   Selera masing2 la kan..

 
Kek ni ada kelainan sikit. Diletakkan sos kastad di dalamnya. Elok di makan bila dah betul2 sejuk jadi kastad tu pun dah keras sikit. Tapi aku ... ah...malas la nak cerita..!! 

Kalau guna adunan yang  diberikan memang sikit. Tambah pulak kita kena buat dua lapisan ( dasar dan penutup) jadi kalau guna adunan resepi ni kena pastikan guna loyang kecil sebab nanti tak cukup/padan pula untuk letak lapisan untuk menutupi sos kastad tu.  Jadi kalau nak guna loyan besar, kenalah buat 2 adunan.  Ini ikut pengalaman aku la...

 
Kalau Hasue buat 2 adunan untuk kastad, aku pula buat 3 adunan. Hehehe.. ( jangan marah eh cikgu..) . Tapi ok juga aku buat 3 adunan. Selain di'cukai' oleh pegawai2 kastam kat rumah ni (termasuk aku), rasanya lagi best bila letak inti banyak2 sikit kan.  

 
Ini lah dia hasilnya kek aku ini. Nak tengok resepinya? JOM IKUT AKU...


BAHAN KEK :-)

125 gram mentega 
1/3 cawan gula halus @ gula kastor
1 biji telur gred A
3/4 cawan tepung naik sendiri ( aku guna 3/4 cawan tepung gandum + 1 sudu kecil b.powder)
1/2 cawan tepung kastard
1/2 camca teh esen vanilla

BAHAN KASTARD :-) ( aku buat 3 adunan untuk sebiji kek )

1 camca besar tepung kastard
1 camca besar gula kastor
2/3 cawan susu segar 
15 gram mentega 
2 camca teh esen vanilla

CARA MEMBUATNYA :-)

1. UNTUK KASTARD :- Satukan semua bahan untuk kastard kecuali mentega dan esen vanilla. Kacau rata dengan whisk dan masak dengan api perlahan sambil terus dikacau hingga pekat. Padam api, tambah mentega dan esen vanilla, kacau rata dan biar sejuk. Ketepikan.
2. Panaskan oven pada suhu 175C, lenser tin bulat saiz 7 inci  Ketepikan.
3. Putar mentega dengan gula halus hingga berkrim, masuk telur dan putar hingga kembang. Tambah esen vanilla. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung naik sediri + tepung kastard sedikit demi sedikit hingga habis. Gaul rata.
4. Masukkan 1/2 adunan ke dalam bekas yang telah disediakan, ratakan dan buat sedikit lubang ditengah2nya. Tuang kastard, ratakan dan tutup dengan baki adunan, ratakan dan bakar selama 30 minit atau hingga masak.
5. Sejukkan sebelum dihidangkan. Jika suka boleh ayak gula aising atas permukaan kek sebagai penyeri...Selamat mencuba!!!




Ikhlas tapi jauh...

No comments:

Post a Comment

 

MAMA IS COOKING... Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template and web hosting