Monday, July 18, 2011

MIHUN MASAM MANIS

Ini untuk lunch anak2 aku untuk Jumaat lepas. Aku tak sempat nak bergurau senda dengan nasi sebabnya baby tecik aku nak bermanja2an dengan mamanya. Dia tak bagi peluang mama dia pergi dapur. Dia suruh tatap muka dia je... Saja dia bagi mama dia lepak2 dengan dia koooottt.. Hari Jumaat anak2 aku balik awal dari sekolah, jadi ini sahajalah yang sempat aku buat untuk diorang. Tapi diorang ok saja.. No hal, no regret..!! Bihun pun bihun laaa.... abis jugakk.
Anak2 aku ni kalau spesies2 mi/bihun ni diorang suka jer. Kalau masak sebungkus sampai ke petang diulang2. Liciiiiinnn... Ok la kan, aku ajar anak aku kecik2 tak de la 'wajib' makan nasi untuk lunch. Pendek kata apa2 pun boleh.. Siapa nak tiru silalah mulakan dari sekarang.. nanti sonang... Tidak lah nanti seorang request nasi, seorang request mi, seorang request roti.. isyykkk... pening nanti.. hehheh

Bihun ni rasa dia masam2 sikit.. masam2 manis gitu. Kira sesuai la dengan namanya kan.. Tapi aku adjust2 sikit kasi sesuai dengan untuk 'yang makan pedas dengan yang tak makan pedas' Kira.. tengah2 la kan. 50-50.

Ok la jom kita tatap2 resepinya yang aku ambik dari dapur.. errr.. malu aku nak kabar banyak2 kali. Macam tak biasa kan.. Kak Ummi la siapa lagi... Maceh eh Kak Ummi!


Bahan:-

* 1 paket mihun - rendam dan toskan
* 1 ikat sawi - kerat 2 inci (aku tak letak sebab x de stok dan maleh nak gi kedai beli)
* 1/4 biji kobis - dihiris ( pun tak de.. :-( )
* 200 gm daging - dihiris nipis (aku guna ayam)
* 2 camca besar cili kisar ( aku tak letak sebab dah letak sos cili )
* 4 ulas bawang merah - ditumbuk
* 3 ulas bawang putih - ditumbuk
* 1 camca besar udang kering - rendam air panas dan tumbuk ( aku ganti ikan bilis )
* 1 paket fishball - belah dua
* 1/4 cawan air asam jawa
* 4 camca besar sos cili
* 1 camca besar sos tomato
* 2 camca besar sos tiram
* 2 camca besar kicap cair
* 1 - 2 camca besar kicap pekat
* 3/4 cawan air (cukup untuk melembutkan mihun)
* 1 camca besar gula
* garam secukup rasa
* minyak untuk menumis


Cara Memasak:-

1. Panaskan minyak, tumis bahan tumbuk dan kacau hingga agak garing dan wangi. Masukkan pula cili kisar dan kacau hingga pecah minyak.
2. Masukkan daging dan sedikit air. Biar daging empuk.
3. Masukkan semua sos dan kicap serta fish ball, kacau lagi.
4. Masukkan air asam jawa dan tambah air lagi.
5. Tambah garam dan gula secukup rasa.
6. Masukkan sayur-sayur dan mihun. Kacau balik hingga rata.
7. Bila mihun telah lembut, tutup api dan hidangkan bersama telor dadar, cili merah potong dan daun bawang yang dihiris halus.



Ikhlas tapi jauh...

No comments:

Post a Comment

 

MAMA IS COOKING... Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template and web hosting